تیرآهن IPE یا همان تیر I شکل مدتها به عنوان مصالح پایه در صنعت ساختمان سازی مورد استفاده قرار می گرفت؛ اما بعد از آن هاش بال پهن در صنایع بثهلم با ورود موفقیت آمیز خود به بازار در اوایل قرن بیستم توانست جایگاه بسیار مهمی را در میان سایر موارد مشابه پیدا کند و برای ساخت پل ها و آسمان خراش ها به میزان بسیار زیادی مورد استفاده قرار گرفت.

خط تولید هاش در این کمپانی بسیار بزرگ بود به طوری که قادر بود تا تیرآهن های بال پهن تا عمق ۳۶ اینچ یا ۴۴/۹۱ سانتی متر تولید نماید. به دلیل تقاضای بالا و محبوبیت هاش در سراسر ایالت متحده ی آمریکا قیمت تیرآهن هاش بال پهن تولید شده این کمپانی بالا رفت. همچنین تیر بال پهن هاش در طول جنگ جهانی اول به عنوان مواد مورد نیاز در جنگ کاربرد بسیار فراوانی داشت.

با توجه به آن که امروزه محصولات فولادی مثل ورق فولادی کاربرد وسیعی در صنعت ساختمان سازی دارند به همین دلیل به اشکال متنوعی تولید می شوند تا در هر قسمتی از سازه، با متناسب ترین شکل موجود مورد استفاده قرار گرفته و از حداکثر ظرفیت باربری آنها استفاده شود. پروفیل های ساختمانی در سایزهای ۶ تا ۱۴ متر می باشند و در کشورهای مختلف با استانداردهای متفاوتی تولید می شوند که استاندارد اروپا از جمله معروفترین آن ها بوده و در ایران نیز این نوع استاندارد برای تهیه انواع پروفیل های ساختمانی از جمله هاش مورد استفاده قرار می گیرد.

تیرآهن از جمله مهم ترین پروفیل های مورد استفاده در ساختمان سازی است که مقاومت خمشی بسیار بالایی داشته و در انواع تیپ های INP، IPE و IPB تولید می شوند.

 

تیر آهن بال پهن چیست؟

تیرآهن IPB: تیرآهن IPB= HEB, HEA یا معروف به تیر بال پهن که در بازار به نام هاش نیز شناخته می شود، در دو نوع بال پهن سبک و بال پهن سنگین می باشد. بهترین پروفیل نورد شده برای ستون، تیرآهن بال پهن IPB یا قوطی مربع شکل است؛ زیرا از نظرمقاومت بهتر از مقاطع ديگر عمل ميكند، علاوه بر اين در اكثر شرايط اجرايي، اتصال تير ها به راحتي روي آنها انجام می شود.

هاش، تیر عریض یا دارنده ی بالهای پهن (مانند H) است که طول بال هایش به نسبت تیرآهن IPE بزرگ تر می باشد. اندازه بال این پروفیل با ارتفاع آن برابر بوده و مقطع ساده ی آن برای تهیه ستون استفاده می گردد. همچنین از آن برای تهیه تیر و خرپا نیز استفاده می گردد. طول این نوع پروفیل بین ۸ تا ۱۶ متر بوده و دارای ارتفاع ۱۰۰ تا ۱۰۰۰ میلیمتر است.

هاش HEB سنگین است و این بدان معنی است که این نوع تیرآهن بال پهن داری بال ضخیمتری نسبت به تیرآهن HEA است. این نوع تیراهن در استانداردهای DIN 1025 – Euronorm 53-62 – EN 10034 – EN 10163-3, C – STN 42 5550ČSN 42 5550 – TDP: STN 42 0135 تهیه و تولید می شود. تیراهن هاش در گریدهای ST37 و ST44 و ST52  بوده و در صنعت پل سازی، برج سازی، سد سازی و صنایع مشابهی که نیاز به مقاومت بالا داشته باشد، کاربرد دارد.