طبقه بندی فولاد میلگرد به چه نحو است

طبقه بندی فولاد میلگرد به چه نحو است؟

این محصولات براساس مقدار معینی از مقاومتشان در برابر نیروی کششی طبقه بندی می شوند که در اصطلاح به آن مقاومت مشخصه فولاد می گویند.

تفاوت انواع میلگرد در چیست؟

در کارگاه ساختمانی از لحاظ رده مکانیکی یا شکل ظاهری به طور کلی به چهار دسته تقسیم بندی می شوند که تحت عناوین زیر می باشند.
a1، a2، a3 و a4

A1 تا A4 نحوه تشخیص انواع میلگرد

نوع اول مقاطعی نرم و بدون آج ، نوع دوم نیمه سخت با آج ساده، نوع سوم سخت با آج پیچیده و چهارم مقاطع سخت با آج های مرکب می باشد.

طبقه بندی میلگردها

این محصولات براساس مقدار معینی از مقاومتشان در برابر نیروی کششی طبقه بندی می شوند که در اصطلاح به آن مقاومت مشخصه فولاد می گویند. در استاندارد روسیه میلگردها مطابق جدول زیر به انواع A1 و A2 و A3 تقسیم می شوند.

 

طبقه‌بندی فولاد میلگرد

طبقه‌بندی فولاد میلگرد

در کشورهای مختلف فولاد میلگرد با استانداردهای متفاوتی تولید می‌شوند و در هر استانداردی طبقه‌بندی مشخصی در ارتباط با خواص مکانیکی فولادها وجود دارد. در ایران قسمت عمده فولادهای میلگرد که توسط کارخانه ذوب آهن اصفهان تولید می‌شوند با استاندارد روسی مطابقت دارند. فولادی که در ایران تولید می‌شود (طبق استاندارد روسی) به سه گروه‌ فولاد نوع A-1، فولاد نوع A-2 و فولاد نوع A-33 تقسیم می‌شود.

  1. فولاد A-۱ از نوع صاف بوده و مقاومت تسلیم و مقاومت کششی (تنش گسیختگی) آن به ترتیب ۲۴۰۰ و ۳۶۰۰ کیلوگرم بر سانتی‌متر مربع می‌باشد.
  2. فولاد A-2 از نوع آجدار با مقاومت تسلیم ۳۴۰۰ و مقاومت کششی ۵۰۰۰ کیلوگرم بر سانتی‌متر مربع است.
  3. فولاد A-3 نیز از نوع آجدار با مقاومت تسلیم ۴۰۰۰ و مقاومت کششی ۶۰۰۰ کیلوگرم بر سانتی‌متر مربع است.

از نظر تنوع قطر میلگردها نیز استانداردهای تولیدکنندگان متفاوت است. در سیستم روسی که در کارخانجات ذوب آهن اصفهان مورد استفاده است میلگردها تا قطر ۴۰ میلیمتر ساخته می‌شوند.

تنها روش مجاز و قابل استفاده برای جوشکاری میلگردها به یکدیگر جوشکاری فورجینگ سر به سر میلگرد است که با استفاده از اعمال فشار حین حرارت دادن با گاز اکسیژن و استیلن صورت می‌پذیرد.

‌میلگرد A1‌

میلگرد A1 با تنش جاری ۲۳۰۰ کیلوگرم بر سانتی متر مربع و  تنش گسیختگی ۳۸۰۰ کیلوگرم بر سانتی متر مربع و تغییر شکل نسبی پلاستیکی (در زمان گسیختگی) ۲۵ درصد به عنوان میلگرد نرم شناخته شده و عمدتاً بصورت صاف و بدون آج است. این میلگرد برای آهنگری، تغییر شکل و انجام عملیات جوشکاری بر روی آن مناسب است. ‌بطور کلی به عنوان یک میلگرد داکتیل شناخته می‌شود.

‌میلگرد A2 ‌

این نوع میلگرد با تنش جاری ۳۰۰۰ کیلوگرم بر سانتی متر مربع و تنش گسیختگی ۵۰۰۰ کیلوگرم بر سانتی متر مربع و تغییر شکل نسبی پلاستیکی (در زمان گسیختگی) ۱۹ درصد به عنوان میلگرد نیمه خشک (ترد) و نیمه نرم شناخته شده که به صورت آجدار و عمدتاً آج فنری شکل است. میلگرد A2 برای عملیات ساختمانی و خصوصاً خاموت زنی مناسب بوده و انجام عملیات جوشکاری بر روی آن در صورت اجبار میسر بوده ‌که البته توصیه می‌شود در صورت امکان از جوشکاری آن پرهیز شود.

‌میلگرد A3‌

میلگرد A3 با تنش جاری ۴۰۰۰ کیلوگرم بر سانتی متر مربع و تنش گسیختگی ۶۰۰۰ کیلوگرم بر سانتی متر مربع و تغییر شکل نسبی پلاستیکی (در زمان گسیختگی) ۱۴ درصد به عنوان‌ میلگرد خشک (ترد)، مناسب عملیات‌ ساختمانی بوده که بصورت آجدار و عمدتا آج جناقی است. اکیداً برای آهنگری و تغییر شکل‌های فراوان با زوایای تند مناسب نبوده و همچنین به هیچ وجه عملیات جوشکاری بر روی آن مجاز نیست.

قیمت انواع میلگردها بر اساس استاندارد و آنالیز کنونی

  • میلگرد س ۲۴۰ (میلگرد ساده)
  • میلگرد آج ۳۴۰ (میلگرد آجدار مارپیچ)
  • میلگرد آج ۴۰۰ (میلگرد آجدار جناقی)
  • میلگرد آج ۵۰۰ (میلگرد آجدار مرکب)

در حال حاضر تمام میلگردهای بازار تابع چنین استانداردی هستند.

‌وقتی نام ‌میلگرد A2‌ را می‌شنوید بدانید که منظور همان ‌میلگرد آج ۳۴۰‌ است و منظور از ‌میلگرد A3‌، همان ‌میلگرد آج ۴۰۰‌ است. فقط نام‌ها ثابت مانده ولی آنالیز و استاندارد آنها کاملاً متفاوت است.

روش تشخیص میلگرد ‌آج ۳۴۰‌ و میلگرد ‌آج ۴۰۰‌‌

در ‌‌آج ۳۴۰‌، آج‌ها با زاویه ۴۵ درجه و بصورت مارپیچی است.‌در ‌آج ۴۰۰‌ زاویه آج‌ها ۴۵ درجه است ولی اگر از روبرو به میلگرد نگاه کنید، آج‌ها به صورت جناقی (هفت و هشت) است.

خواص مکانیکی میلگردها – تست کرنش و کشش و خمش

تنش تسلیم

حداکثر نیرویی است که به میلگرد وارد‌ و میلگرد دچار تغییر شکل دائمی نمی‌شود. اگر مقدار نیرو افزایش یابد، میلگرد بحالت اولیه بر نمی‌گردد و برای همیشه تغییر شکل می‌دهد. خاصیت برگشت پذیری را ‌خاصیت الاستیکه‌ و خاصیت برگشت ناپذیری را ‌خاصیت پلاستیک‌ می‌نامند. در طراحی‌ها، ملاک انتخاب میلگرد، مقدار تنش تسلیم است. به همین خاطر است که بخاطر همین خاصیت بسیار مهم، مقدار تنش تسلیم در نامگذاری میلگردها سهیم است. در میلگرد آج ۳۴۰‌،‌ حداقل تنش تسلیم این میلگرد، ۳۴۰ مگاپاسکال (MPA) است. ‌

مقاومت کششی

مقاومت کششی، بیشترین نیروی کششی است که جسم قبل از شکست تحمل می‌کند. واحد آن، ‌پوند بر اینچ مربع‌ است. خاصیت مقاومت کششی میلگردها را می‌توان با عملیاتی همچون آلیاژکاری، سردکاری،‌ یا عملیات حرارتی افزایش داد. عبارات متشابهی که برای مقاومت کششی بکار گرفته می‌شود شامل استحکام کششی – تاو کششی– Tensie Strength‌.‌ در آزمون کشش و ازدیاد طول نسبی، میزان انعطاف پذیر بودن و یا شکننده بودن میلگرد مشخص می‌شود.

انواع کاربرد میلگرد ( آرماتور )‌ در بتن

میلگردها به شکل‌های مختلف در اعضای بتنی مسلح مورد استفاده قرار می‌گیرند که معمولاً در نقشه‌های سازه‌ای‌، بطور دقیق تریسم میشوند. کاربردهای مختلف آنها را در زیر ذکر میکنند.

میلگرد راستا‌

برای افزایش مقاومت کششی بتن

خاموت

برای جلوگیری از بیرون زدگی آرماتورهای طولی در اثر کمانش و تحمل نیروهای برشی و جلوگیری از گسترش ترک‌.

سنجاقی

برای تقویت مقاومت برشی خاموت‌ها و اتصال کامل بین میل گردهای طولی و خاموت

خرک

برای قرار دادن دو شبکه‌ی متوالی افقی با فاصله‌ی معین در داخل قالب (‌در بتن ریزی‌های کف و فونداسیون‌)

رکابی

برای در امتداد نگه داشتن آرماتورهای طولی یا عمودی در بتن ریزی دیوارها و دال‌ها (‌به شکل حرف u‌) یا بین دو سفره آرماتور (شبکه مش‌بندی)

ادکا

برای تحمل لنگرهای منفی در تکیه‌گاه‌های تیر و برای تحمل نیروهای برشی

میلگرد گذاری شالوده‌ها

در عمل میلگردها به صورت شبکه‌ای در کف شالوده قرار داده می‌شوند (‌با احتساب فاصله‌ی پوشش بتن‌) برای ایجاد چسبندگی بیشتر و انتقال مناسب‌تر نیرو بین فولاد و بتن در کناره‌های فونداسیون‌، میلگرد شبکه با خم ۹۰ درجه به طول معین‌، شکل داده می‌شود.

با توجه به میزان بار و عمق فونداسیون سیستم میلگرد گذاری در آنها می‌تواند به صورت شبکه‌های تحتانی ‌یا ترکیبی از شبکه‌های تحتانی و فوقانی باشد.

برای حفظ فاصله‌ی مناسب بین دو شبکه از خرک (‌میلگرد خم شده به صورت تکیه گاه‌) استفاده می‌شود.

تیر

در تیرهای بتن مسلح‌، به علت ضعف بتن در مقابل نیروهای کششی‌، میلگردهای فولادی در ناحیه‌ی کششی قرار داده می‌شوند. در تیرهای بتن مسلح‌، کشش ناشی از خمش به وسیله میلگردهای مسلح کننده و فشار ناشی از خمش به وسیله‌ی بتن ناحیه‌ی فشاری تحمل می‌شود. در حالی که بین بتن و فولاد چسبندگی کاملی وجود داشته باشد و میلگردها در داخل بتن نلغزند‌.

خاصیت فلزی ورق استیل

ورق استیل: ورق های استیل یا در اصطلاح ورق های استنلس استیل ورق های فولادی ضد زنگ می باشند که به ورق های فولادی مقاوم به خوردگی معروف هستند. ورق استنلس استیل، آلیاژهایی برای پایه فلز آهن که حاوی 10 درصد فلز کروم هستند و برخی از استیل ها مقادیر بالایی(بیش از 30 درصد کروم و یا کمتر از 50 درصد آهن) دارند. هنگامی که این ورق در معرض اکسیژن هوا قرار گیرد کروم موجود در آن با اکسیژن ترکیب شده و یک لایه اکسیدی کروم روی سطح ایجاد می کند و به این ترتیب ورق فلزی از زنگ زدگی در امان می ماند. دسته بندی از لحاظ خاصیت فلزی:

  • استیل بگیر: استیلی که به آهن ربا جذب می شود.
  • استیل نگیر: استیلی که به آهن ربا جذب نمی شود.
طبقه بندی دقیق تر بر اساس آلیاژ دسته بندی می شوند. - گرید 304 - گرید 430 - گرید 420 -گرید 309 - گرید  310 - گرید 316 - گرید 201 -  رنگی -  طرح دار ابعاد ورق های استیل: 2000میلیمتر* 1000 میلیمتر 1250 میلیمتر* 2500 میلیمتر 1220میلیمتر *2440 میلیمتر 3000 میلیمتر* 1500 میلیمتر 1500 میلیمتر*6000 میلیمتر انواع آن: 1-ورق نسوز 2-ورق ضد اسید( ورق استیل 316) 3-ورق طرحدار، ورق خشدار، بگیر و نگیر 4-گرید هایی که با 3 شروع می شوند نگیر و به شرح زیر هستند. گرید 304 برای مصارف عمومی کاربرد دارد. گرید 309-310-314-321  نسوز هستند گرید316 برای ساخت لوله هایی که اسید از آن عبور داده می شود. در کنار عدد 316 یا دیگر اعداد مشخصه ای مثل LیاH  قرار میگیرد که L(LOW) مشخصه کم کربن و  H(HIGH) مشخصه کربن زیاد است. 5-گرید هایی که با 4 شروع می شوند بگیر هستند.(گریدهای 400 بیشتر برای ساخت ابزار – لوازم خانگی و .... استفاده می شود) گرید های 409-420-430 انواع آن از نظر ظاهر: 1-مات که ساده و خشدار دارد 2-براق
 

قیمت فروش ورق آجدار

ورق آجدار که با نام های Floor Plate ، Embossed Plate و Chequered Plate در دنیا شناخته می شود که عمدتا از جنس ورق سیاه(نورد گرم) می باشد. وجود آج روی سطح ورق آجدار موجب افزایش اصطکاک شده و از سر خوردن جلوگیری می کند. به همین دلیل کاربرد عمده آن در محیط های صنعتی(بدلیل ریختن روغن و سر شدن زمین) ، کف پل عابرپیاده و … می باشد.

قیمت فروش ورق آجدار  نسبت به سایر شرکت ها با توجه به کیفیت خوب این ورق ها بسیار مناسب می باشد. شما مشتریان محترم می توانید با انتخاب هریک از انواع ورق آجدار در لیست زیر، قیمت آن را مشاهده فرمایید و در صورت تمایل جهت خرید ورق آجدار اقدام نمائید.

راهنمای خرید :
جهت تامین کالا پس از مشاهده لیست قیمت ورق آجدار، با بر قراری تماس و اعلام درخواست خرید توسط مشتری، پیش فاکتور فروش(شامل مشخصات فنی و ابعادی محصول، قیمت، شرایط پرداخت و تسویه، تاریخ بارگیری و تحویل و … )  صادر و برای خریدار ارسال می گردد. بعد از تائید پیش فاکتور توسط خریدار و پرداخت طبق شرایط مشخص شده، بارگیری، حمل و تحویل محصولات مورد نظر انجام می پذیرد.
نکات مهم جهت خرید :
• لیست قیمت های ارائه شده در ابتدای روز، به روز رسانی می شوند. با توجه به نوسانات موجود در بازار، توصیه می شود جهت اطمینان از قیمت نهایی با کارشناسان تماس حاصل فرمایید.
• در صورت عدم مشاهده محصول مورد نظر و یا نیاز به ارائه خدمات جانبی نظیر برشکاری، سوراخکاری، گالوانیزه،خم کاری با کارشناسان آهن رویال در تماس باشید.
• در صورت نیاز به حضور بازرس و یا ارائه مدارک فنی کالا، حتما پیش از ارائه پیش فاکتور موارد مورد نظر را به کارشناسان فروش اعلام فرمایید. ضمناً شما میتوانید قبل یا حین خرید از خدمات مشاوره ای و مهندسی این مجموعه شامل موارد ذیل استفاده نمائید:

۱- مشاوره جهت انتخاب مواد مناسب با توجه به کاربرد صنعتی آن
۲- مشاوره جهت مطابقت کالای درخواستی با استاندارد های بین المللی و ملی

ورق استنلس استیل

ورق استنلس استیل مانند ورق سیاه به 2 شکل کویل(رول شده) و شیت(برش خورده) در بازار عرضه می گردد. جنس آن از فولاد زنگ نزن می باشد که به دو دسته بگیر(دارای خاصیت مغناطیسی) و نگیر(بدون خاصیت مغناطیسی) تقسیم می شود. بدلیل مقاومت بالای این ورق ها به خوردگی عمده مصرف آنها در محیط های دارای اسید و نرخ خوردگی بالا می باشد. ظاهر براق، سطح صاف و تمیز و مقاومت به زنگ زدگی و خوردگی از عمده ترین ویژگی های این ورق می باشد.
لازم به ذکر است که ورق زنگ نزن (Stainless Steel) در بازار ایران به نام ورق استیل شناخته می شود.
قیمت فروش ورق استنلس استیل نسبت به سایر شرکت ها با توجه به کیفیت خوب این ورق ها بسیار مناسب می باشد. شما مشتریان محترم می توانید با انتخاب هریک از انواع ورق استنلس استیل در لیست زیر، قیمت آن را مشاهده فرمایید و در صورت تمایل جهت خرید ورق استنلس استیل اقدام نمائید.

راهنمای خرید :
جهت تامین کالا پس از مشاهده لیست قیمت ورق استنلس استیل، با بر قراری تماس و اعلام درخواست خرید توسط مشتری، پیش فاکتور فروش(شامل مشخصات فنی و ابعادی محصول، قیمت، شرایط پرداخت و تسویه، تاریخ بارگیری و تحویل و … )  صادر و برای خریدار ارسال می گردد. بعد از تائید پیش فاکتور توسط خریدار و پرداخت طبق شرایط مشخص شده، بارگیری، حمل و تحویل محصولات مورد نظر انجام می پذیرد.
نکات مهم جهت خرید :
• لیست قیمت های ارائه شده در سایت در ابتدای روز، به روز رسانی می شوند. با توجه به نوسانات موجود در بازار، توصیه می شود جهت اطمینان از قیمت نهایی با کارشناسان آهن رویال تماس حاصل فرمایید.
• در صورت عدم مشاهده محصول مورد نظر و یا نیاز به ارائه خدمات جانبی نظیر برشکاری، سوراخکاری، گالوانیزه،خم کاری با کارشناسان در تماس باشید.
• در صورت نیاز به حضور بازرس و یا ارائه مدارک فنی کالا، حتما پیش از ارائه پیش فاکتور موارد مورد نظر را به کارشناسان فروش اعلام فرمایید. ضمناً شما میتوانید قبل یا حین خرید از خدمات مشاوره ای و مهندسی این مجموعه شامل موارد ذیل استفاده نمائید:

۱- مشاوره جهت انتخاب مواد مناسب با توجه به کاربرد صنعتی آن
۲- مشاوره جهت مطابقت کالای درخواستی با استاندارد های بین المللی و ملی

صفحه قبل 1 2 3 صفحه بعد
<-blogads->